måndag 7 mars 2016

Document your childhood - 1986 - Sida 1

Ett nytt projekt som jag har börjat med är att göra iordning mina fotoalbum från när jag var liten. Min mamma och pappa har ett fotoalbum från varje år. Dock inte upp i tonåren.
Tyvärr kommer jag inte börja från min födsel utan det första albumet jag kommer att göra är 1986. Då fyller jag 1 år.

Jag vill göra detta projekt för att i våra fotoalbum som de ser ut idag så är det ingen info om var korten är tagna eller vilka som är med på dem. Det ända man vet är att det utspelas under det året som det står på pärmen. Jag skulle vilja att mina barn kan sitta med mina gamla pärmar och bläddra i dem utan att jag behöver vara med och berätta vad de ser. Jag vill att i albumet så ska bilderna berätta historien och kompletteras med text.

Så det första jag gjorde vara att scanna in alla bilder på min dator. Detta gjorde jag både för att kunna förbättra kvalitén på visa bilder samt att få dem i den storlek jag ville. För att strukturera det hela så använde jag mig av Becky Higgins Project Life app samt appen Pic Collage för att få till uppslagen som jag ville. Därefter skickade jag iväg bilderna på framkallning.

Jag har valt att använda mig av 12x12 plastfickor och formatet A. Så när jag fick tillbaka alla bilder från framkallning så kunde jag titta i min project life app för att hitta vart alla bilder skulle sitta.

Nu till det roliga. Dekorera och dokumentera varje bild. Som tur är så kommer min mamma och pappa ihåg mycket från bilderna. Är det så att de inte kommer ihåg så har min mamma använt sig av Filofax genom hela sitt liv och sparat dessa. Så uppe på hennes vind ligger en hel guldgruva med information till alla bilder.

Ska bli så kul att sätta igång med detta projekt och dokumentera mitt liv på samma sätt som jag dokumenterar mina barns liv.

Då det inte alls togs lika många bilder 1986 som det görs idag så kommer det bli så att jag har flera år i samma pärm.

Idag tänkte jag visa er den första sidan till 1986.


Bilden på min bror med alla gosedjur har en rolig story bakom sig.
Min bror var väldigt förtjust i en vis nallen. En nalle som hade införskaffats i Kristinehamn. Min mamma köpte tre stycken nallar för att hon tänkte att det är bra att ha två extra nallar när det är dags för tvätt m.m. Det innebär att min bror aldrig var utan en nallen. När min mamma sen visade alla tre nallar så ratade min bror nallarna totalt. Han ville inte ens se på dem. Därefter blev favoriten hans gosedjurs katt, Misse.
Det var en liten skillnad på nallarna. De hade olika färger på ränderna på magen. Detta var dock inget som min bror märkte när han hade dem. 


Jag har valt att använda mig av Project Life kollektionen Cottage Living till att dokumentera 1986. Sen har jag plockat ihop en hel del dekorationer och annat smått och gott som passar ihop med dessa kort från min egna samling. 


Varje måndag kommer jag att publicera ett nytt inlägg ifrån mitt Dokumentera min barndom. Jag hoppas att ni gör mig sällskap och får inspiration att själva dokumentera er barndom. Jag kommer att använda mig av hashtagen #documentmychildhood på instagram för detta projekt. 

Här har ni även en process video på hur jag arbetade med denna sida. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar